Zuurstof (O2)

Voor een efficiënte omzetting
van voedingsstoffen is de beschikbaarheid van voldoende zuurstof een voorwaarde.
Ook voor de werking van het biologische filter is O2 noodzakelijk (voor de
nitrificatie en voor de mineralisatie van de opgeloste organische stoffen).
De maximaal bij 1 bar op te lossen hoeveelheid zuurstof is echter TEMPERATUUR-AFHANKELIJK.
In onderstaande tabel is de relatie tussen 1 en 30 ° C gepresenteerd.
| T (graden) | O2 (Mg/l) | T | O2 | T | O2 |
| 1 | 14,3 | 11 | 11,0 | 21 | 8,8 |
| 2 | 13,9 | 12 | 10,8 | 22 | 8,7 |
| 3 | 13,5 | 13 | 10,5 | 23 | 8,5 |
| 4 | 13,1 | 14 | 10,3 | 24 | 8,3 |
| 5 | 12,8 | 15 | 10,0 | 25 | 8,2 |
| 6 | 12,5 | 16 | 9,8 | 26 | 8,0 |
| 7 | 12,1 | 17 | 9,6 | 27 | 7,9 |
| 8 | 11,8 | 18 | 9,4 | 28 | 7,7 |
| 9 | 11,6 | 19 | 9,2 | 29 | 7,6 |
| 10 | 11,0 | 20 | 9,0 | 30 | 7,4 |
Onder bepaalde omstandigheden (door
een tijdelijk toegenomen temperatuur of toegenomen atmosferische druk) kan
een oververzadiging zijn ontstaan. De zuurstof zal daarna weer als gas uit
het water ontwijken (vooral bij intensief contact met water aan lucht). Vissen
zijn tolerant voor een oververzadiging met zuurstof tot 300-400 %.
Boven deze oververzadiging kunnen zuurstofbelletjes IN het lichaam ontstaan:
bloedvaten kunnen stuk springen en bloedingen ontstaan (de GASBELLENZIEKTE).
De aandoening is te vergelijken met de caissonziekte die door elke diepzeeduiker
wordt gevreesd. Veel erger is het als de oververzadiging een gas als stikstof
(N2) betreft. Beschadiging van weefsels treedt al op bij een oververzadiging
van N2 boven 102-105 %!
Uit bovenstaande tabel blijkt dat zuurstof
bij stijgende temperatuur steeds minder in oplossing gaat. Dit is de reden
dat de optimale temperatuur van een actieve vis als de steur beneden 20 graden
ligt. Boven 20 graden zit er voor de steur te weinig zuurstof in het water
om het voedsel goed te kunnen benutten! Middels inbreng (vanuit een zuurstof
tank) van vloeibare zuurstof is het mogelijk steuren te telen bij een hogere
temperatuur (ook in de palingteelt is het aanbrengen van een oververzadiging
van O2 gebruikelijk).
Zuurstof in de vijver
In de zomermaanden als de temperatuur
gaat stijgen, kan er zuurstofgebrek optreden. Gelukkig produceren de planten
tijdens de zomermaanden overdag veel zuurstof, zodat in een normaal bevolkte
vijver de zuurstofbalans in evenwicht is. Alleen s`nachts ontrekken de planten
zuurstof van het water, waardoor bijvoorbeeld onze winden in de problemen
komen. Het gebruik van een zuurstofpomp is aan te raden. Ook in de winter
hebben we hier voordeel mee, want als er ijs op het water ligt kunnen giftige
gassen ontsnappen.
Hoe kan men zuurstofgebrek voorkomen?
Zorg altijd voor een goede circulatie
van het water denk hierbij aan fonteinen, pompen of filters. Ook de toepassing
van een luchtpomp zorgt voor een goede uitwisseling van het zuurstofarm water
in de diepte met het zuurstofrijk water aan het oppervlak.
© 2008 Koidream® (Disclaimer)